Hudvårtor / Virusvårtor

Hudvartor Virusvartor

Virusvårtor är smittsamma förändringar som orsakas av virus. Vid behandling använder vi oss av tre olika metoder: Koldioxidlaser, V-beam kärllaser alternativt frysning. Ofta behövs fler behandlingar beroende på vilken metod som används.

Med CO2 (koldioxidlaser) eller V-beam kärllaser behandlas vårtor snabbt, effektivt och lindrigt. Laserljuset förstör selektivt hudvårtans blodförsörjning och aktiverar kroppens immunförsvar. Vårtan stöts därefter bort. Oftast räcker det med en behandling. Ett fåtal patienter kan behöva ytterligare 1-2 behandlingar. Behandling med laser känns som små varma stick. Lokalbedövning brukar behövas.

Cryopen (frysning) är en noggrann behandling som arbetar med dikväveoxid för att frysa vårtor. Med Cryopen är risken för bieffekter minimal. Passar barn, dig som tränar mycket och om du har många vårtor. Behandlingen är mindre smärtsam än laser samt har snabbare läkningsprocess. Ca 4 behandlingar kan behövas med 4-5 veckors mellanrum. Bedövningssalva kan behövas till barn ca 1 timme innan behandling.

Seborroiska Keratoser (mjällvårtor)

Seborroisk Keratos

Seborroiska keratoser är det medicinska namnet för åldersvårtor/mjällvårtor som är en vanlig och helt ofarlig hudförändring som normalt uppkommer i medelåldern.

Mjällvårtor/åldersvårtor uppträder ofta i stora antal och kan växa överallt på kroppen men i första hand på överkroppen eller i ansiktet.

De är typiska till sitt utseende och godartade, de ska dock granskas vart och ett, av hudläkaren innan man lätt avlägsnar den med laser.

Hur går behandlingen till?

Behandlingen går till så att man med laserljus förångar (bränner) bort vårtan. När laserljuset har bränt bort vårtan är den helt borta, ingen blödning. Normalt behövs ingen omläggning. Det bildas en tunn skorpa inom någon dag som sitter i 5-10 dagar. När den fallit av blir det en liten rodnad som sakta bleker bort med tiden. En behandling är oftast tillräcklig.

Trygghet

Behandlingen utförs av vår hudläkare. Vi har patient- och behandlingsförsäkring. Vi har över 30 års erfarenhet som klinik och jobbar enbart med kända och välbeprövade lasrar/IPL.

Du måste alltid boka en tid för konsultation innan du bokar själva behandlingen!

Att tänka på

Hudvårtor