Virusvårtor

Virusvårtor är smittsamma förändringar som orsakas av virus. Vid behandling använder vi oss av två olika metoder: Koldioxidlaser alternativt frysning.

CO2 (koldioxidlaser)

Med koldioxidlaser behandlas vårtor snabbt, effektivt och lindrigt. Laserljuset förstör selektivt hudvårtans blodförsörjning och aktiverar kroppens immunförsvar. Vårtan stöts därefter bort.

Oftast räcker det med en behandling. Ett fåtal patienter kan behöva ytterligare 1-2 behandlingar.

Behandling med laser känns som små varma stick. Lokalbedövning  brukar behövas.

Cryopen (frysning)

Frysning är en noggrann behandling som arbetar med dikväveoxsid (lustgas) för att frysa vårtor. Med Cryopen är risken för bieffekter minimal.

Passar barn och dig som tränar mycket. Behandlingen är mindre smärtsam än laser samt har snabbare läkningsprocess.

Ca 4 behandlingar kan behövas med 4-5 veckors mellanrum. Bedövningssalva kan behövas till barn ca 1 timme innan behandling.

Seborroiska Keratoser (mjällvårtor)

Åldersvårtor eller mjällvårtor är svenska för det medicinska namnet seborroiska keratoser (SK) en vanligt förekommande och helt ofarlig hudförändring som normalt sett dyker upp i medelåldern.

Mjällvårtor uppträder ofta i stora antal och kan växa överallt på kroppen men i första hand på överkroppen eller i ansiktet.

De är typiska till sitt utseende och godartade, de ska dock granskas var och ett, av vår hudläkare innan man lätt avlägsnar den med laser.

Behandling

Behandlingen går till så att man med laserljus förångar (bränner) bort vårtan. När laserljuset har bränt bort vårtan är den helt borta och det blöder inte. Normalt behövs ingen omläggning. Det bildas en tunn skorpa inom någon dag som sitter i 5-10 dagar. När den fallit av blir det en liten rodnad som sakta bleker bort med tiden.

En behandling är oftast tillräcklig.

Att tänka på

Hudvårtor